PL   |   EN

Kto płaci za biuro nieruchomości

Współpraca z biurem nieruchomości umożliwia korzystną sprzedaż lub zakup mieszkania, dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia pośrednika. Oczywiście za pomoc należy zapłacić, a zasady uiszczenia tej płatności powinny być opisane w stosownej umowie. Jak powinien wyglądać mechanizm dokonania płatności na rzecz biura nieruchomości?

Za co dokładnie płacimy?

Każdy wie, że biuro nieruchomości otrzymuje prowizje za działania mające na celu pomoc w jak najkorzystniejszym zakupie lub sprzedaży nieruchomości. Ich zakres różni się w zależności od tego, która strona transakcji korzysta z usług pośrednika. W przypadku, gdy robi to sprzedający, biuro nieruchomości odpowiada za m.in.: zaaranżowanie profesjonalnej sesji zdjęciowej, zredagowanie ogłoszenia w taki sposób, aby zachęcało do obejrzenia mieszkania, a następnie jego publikację w gazetach i serwisach ogłoszeniowych. Do działań zaliczane jest także zlecenie wykonania banneru promocyjnego, który zawiśnie na fasadzie budynku, czy w końcu prezentowanie czterech kątów osobom zainteresowanym zakupem.

Pośrednik dba również o formalności administracyjne, związanie ze sprzedażą mieszkania lub domu.
W sytuacji, gdy biuro nieruchomości zostało wynajęte przez stronę kupującą, wtedy odpowiada ono za znalezienie mieszkania dopasowanego do potrzeb klienta, jego prezentacje oraz uzyskanie jak najkorzystniejszej ceny zakupu. Kupujący płaci za doświadczenie i wiedzę, która pozwoli sprawdzić formalności związane z mieszkaniem oraz umiejętności negocjacyjne, które pozwolą zbić cenę. Klient przedstawia swoje wymagania co do nieruchomości i oszczędza czas, który straciłby na oglądaniu tych, które nie spełniają wymogów.

Jak powinien wyglądać wzorowy model płatności?

Zapłata za współpracę z biurem nieruchomości może być rozliczana według różnych zasad. Do tej pory często spotykana jest sytuacja, w której pośrednik pobiera dwie prowizje, zarówno od sprzedającego, jak i kupującego. Prowadzi to jednak do konfliktu interesów i coraz częściej uznawane jest za nieetyczne.

W Home Asset przyjęliśmy model, w którym pobieramy prowizję wyłącznie od strony, którą reprezentujemy, a naszą podstawową zasadą jest reprezentowanie tylko jednej strony transakcji. W przypadku, gdy współpracujemy ze sprzedającym, to on płaci za działania mające na celu promocję mieszkania i uzyskanie jak najwyższej ceny. W sytuacji, kiedy jesteśmy po stronie kupującego, wypłaca on nam wynagrodzenie za uzyskanie jak najniższej ceny zakupu. Wtedy też sprzedający nieruchomość nic nam nie płaci, ponieważ nie wiąże nas żadna umowa.

Jesteśmy przeciwnikami podwójnych prowizji, czyli sytuacji, w których płaci zarówno sprzedający, jak i kupujący. Uważamy, że w tak przeprowadzonej transakcji biuro nie dba o interes żadnej ze stron, a dodatkowo znajduje się w samym środku konfliktu interesów. Sprzedający chce utrzymać cenę ofertową, a kupujący maksymalnie ją obniżyć. Obie strony płacą prowizję temu samemu pośrednikowi, więc nie wiadomo po o czyją rację ma walczyć intensywniej.

Pomoc biura nieruchomości może przynieść wiele korzyści, w związku z czym należy mu się określona wcześniej prowizja. Zasady jej wypłacania powinny być jednak jasno sprecyzowane oraz stworzone w ten sposób, by nie godzić w interesy klienta.

biuro obrotu nieruchomościami
HOME ASSET SP. Z O.O.

Hossa Garnizon, Budynek Gamma, II piętro
Ul. Cypriana Kamila Norwida 4 lokal 201
80-280 Gdańsk
polityka prywatniści ©2020 HomeAsset all rights reserved
powered by getknow